ادلّه ثبوتی(تحلیل و بررسی روایات وارده در مسئله
ادلّه ثبوتی (#تحلیل_و_بررسی_روایات_وارده_در_مسئله):
1.در دعای قنوت عید فطر:
«أَسْأَلُکَ...أَنْ تُدْخِلَنِی فِی کُلِّ خَیْرٍ أَدْخَلْتَ فِیهِ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ تُخْرِجَنِی مِنْ کُلِّ سُوءٍ أَخْرَجْتَ مِنْهُ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّدٍ صَلَوَاتُکَ عَلَیْهِ وَ عَلَیْهِمْ؛ مرا در هر خوبی که محمد (صلّیاللهعلیهوآله) و خاندان محمد را داخل گردانیدى داخل سازى و از هر بدى که محمد (صلّیاللهعلیهوآله) و خاندان محمد را خارج ساختى مرا نیز خارج گردانى.» اقبال الاعمال، ص289
مقدّمه استدلال:
اولاً: «کلّ» از الفاظی است که وضعاً به خاطر آنچه از مدخولش اراده می شود دلالت بر عمومیّت می کند
(کفایة الاصول، مقصد چهارم، ص217)
ثانیاً: ریشه ی«خیر» در لغت همانطوریکه صاحب التحقیق در جلد سوم صفحه ی 159 می فرماید« فَألخَیرُ ما یَختارُ و یَنتَخِبُ مِن بَینِ الأفرادِ وَ یَکوُنُ فاضِلاً وَ راجِحاَ وَ لَهُ مَراتِبُ؛ خیر، چیزی است که از بین افراد اختیار و انتخاب می شود و فضیلت و برتری دارد و برای آن مراتبی است»
یعنی خیر دارای مراتب تشکیکی- از پایین ترین مرتبه تا بالاترین مرتبه – است به تعبیر آیتالله سعادت پروررحمة الله علیه این «خیر» می تواند اعمّ از مادی، اخروی و معنوی و یا حداقلّ مربوط به کمالات معنوی نه انتصابی باشد.
منبع: ر.ک. نور هدایت، ج1، ص211.
اصل استدلال:
اگر انسان قابلیّت رسیدن به همه ی کمالات معنوی محمد و آل محمدعلیهمالسلام را نداشت این در خواست ها لغو بود لیکن لغو برای خدا قبیح و زشت است پس انسان قابلیت رسیدن به همه ی کمالات معنوی محمد و آل محمد علیهمالسلام را دارد(شبیه به این استدلال از آیتالله سعادت پرور رحمة الله علیه در نور هدایت، ج1، ص72 مطرح شده است)
نکته:
شبیه به این استدلال در مورد خروج از هر سوء و بدی را می توان مطرح کرد.
- ۹۷/۰۶/۲۴