آیا علمای شیعه مخصوصاً آخرالزمانیها میتوانند از پیامبران (غیر از حضرت ختمی) بالاتر بروند؟ #قسمت_سوم
سید آل علی |
پنجشنبه, ۵ مهر ۱۳۹۷، ۰۱:۱۸ ب.ظ |
۰ نظر
آیا علمای شیعه مخصوصاً آخرالزمانیها میتوانند از پیامبران (غیر از حضرت ختمی) بالاتر بروند؟
#قسمت_سوم
ب- علامه طباطبایی رحمة الله علیه
1- سالکین اُمَم سالفه و شرایع ماضیه کمالاتشان محدود بوده، پس از حصول فناء و نیستی خود فقط میتوانستند مشاهدهی أسماء و صفات پروردگار را بنمایند و بالاتر از این مرحله را گمان نمیبرند.
و سرّ آن این بود که نهایت معرفت آنان منتهی به کلمهی لَا إِلَهَ إِلَّا اللّه میشد که حاصل آن شهود ذات مستجمع جمیع صفات کمالیّه و جمالیّه است ولی #سالکین_امت_رسول_اکرم صلی الله علیه و آله وسلم از این مرحله #بسی_بالاتر_رفته به مراحل بعدیّه اطلاع پیدا نموده اند و به #مراحلی_که_قابل_شرح_و_بیان_نیست راه یافته اند، و علّت آن این است که جمیع دستورات اسلامیّه راجع است به کلمهی« اللَّهُ أَکْبَرُ مِنْ أَنْ یُوصَفَ»
و بنا بر این أساس قهراً مراحلی را که سالک مسلمان طیّ می کند به جائی منتهی می شود که قابل شرح و بیان و توصیف نیست و این به مناسبت ارتباط سلوک با کلمهی مبارکه ی «اللَّهُ أَکْبَرُ مِنْ أَنْ یُوصَفَ» است لهذا خود انبیای سلف نیز ما فوق شهود اسماء و صفات الهی چیزی را گمان نمی بردند تا با طائر همّت قصد پرواز به آن آشتیان را بنماید..... فقط از آیات کریمه ی قرآن استفاده می شود که برای #حضرت_ابراهیم علیه السلام #یکی_دو_بار_به طور حال نه دوام روی داد که بتواند حقایق عالیه و فیوضات کامله را شهود نماید ولی استمراری نداشت(لبّ اللّباب، ص75-76)
#قسمت_سوم
ب- علامه طباطبایی رحمة الله علیه
1- سالکین اُمَم سالفه و شرایع ماضیه کمالاتشان محدود بوده، پس از حصول فناء و نیستی خود فقط میتوانستند مشاهدهی أسماء و صفات پروردگار را بنمایند و بالاتر از این مرحله را گمان نمیبرند.
و سرّ آن این بود که نهایت معرفت آنان منتهی به کلمهی لَا إِلَهَ إِلَّا اللّه میشد که حاصل آن شهود ذات مستجمع جمیع صفات کمالیّه و جمالیّه است ولی #سالکین_امت_رسول_اکرم صلی الله علیه و آله وسلم از این مرحله #بسی_بالاتر_رفته به مراحل بعدیّه اطلاع پیدا نموده اند و به #مراحلی_که_قابل_شرح_و_بیان_نیست راه یافته اند، و علّت آن این است که جمیع دستورات اسلامیّه راجع است به کلمهی« اللَّهُ أَکْبَرُ مِنْ أَنْ یُوصَفَ»
و بنا بر این أساس قهراً مراحلی را که سالک مسلمان طیّ می کند به جائی منتهی می شود که قابل شرح و بیان و توصیف نیست و این به مناسبت ارتباط سلوک با کلمهی مبارکه ی «اللَّهُ أَکْبَرُ مِنْ أَنْ یُوصَفَ» است لهذا خود انبیای سلف نیز ما فوق شهود اسماء و صفات الهی چیزی را گمان نمی بردند تا با طائر همّت قصد پرواز به آن آشتیان را بنماید..... فقط از آیات کریمه ی قرآن استفاده می شود که برای #حضرت_ابراهیم علیه السلام #یکی_دو_بار_به طور حال نه دوام روی داد که بتواند حقایق عالیه و فیوضات کامله را شهود نماید ولی استمراری نداشت(لبّ اللّباب، ص75-76)
- ۹۷/۰۷/۰۵