معرفی عرفان ناب(معارف اهل بیت علیهم السلام) حضرت استاد غفاری

پاسخگویی به شبهات وارده به عرفان اسلامی(بر اساس گفتمان حضرت استاد غفاری-استاد اخلاق و عرفان حوزه علمیه قم-)

معرفی عرفان ناب(معارف اهل بیت علیهم السلام) حضرت استاد غفاری

پاسخگویی به شبهات وارده به عرفان اسلامی(بر اساس گفتمان حضرت استاد غفاری-استاد اخلاق و عرفان حوزه علمیه قم-)

رسیدن به مقامام معنوی اهل بیت در کلمات علامه طباطبایی

سید آل علی | پنجشنبه, ۲۲ شهریور ۱۳۹۷، ۰۹:۵۴ ق.ظ | ۰ نظر



#رسیدن_به_مقامات_معنوی_اهل‌بیت علیهم‌السلام در کلمات علامه طباطبایی رحمة الله علیه
الف-- مرحوم آیت‌الله سید محمد حسین حسینی تهران به نقل از علامه طباطبایی رحمة الله علیه:
اگر کسی گوید که این مناصب اختصاصی بوده و وصول به ا ین ذِ روه ی از معارف الهیّه منحصراً راجع به انبیاء عظام و ائمه معصومین علیهم‌السلام است و دیگران را به هیچ‌وجه من الوجوه بدان راهی نیست در جواب گوییم: منصب نبوّت و امامت امری است اختصاصی ولی وصول به مقام توحید مطلق و فناء در ذات احدیّت که تعبیر ا از او به «ولایت» می شود ابداً اختصاصی نیست و دعوت انبیاء و ائمه علیهم‌السلام امّت را بدین مرحله از کمال است. حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله امّت خود را دعوت فرموده اند که به آنجائی که پای خود را گذارند و این مستلزم امکان سیر به آن مقصد است و إلّا لازم می آید دعوت لغو باشد [قیاس استثنایی] « لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ کَانَ یَرْجُو اللَّهَ وَالْیَوْمَ الْآخِرَ وَذَکَرَ اللَّهَ کَثِیراً» سوره احزاب،21
از طریق عامه روایت شده است که:
« لَوْ لا تَکْثیرٌ فی کَلامِکُمْ وَ تَمْریجٌ فی قُلوبِکُمْ لَرَاَیْتُمْ ما اَری وَ لَسَمِعْتُمْ ما اَسْمَعُ؛ اگر این گفتار بسیار در زبان‌ها و این اضطراب و آشوب در دل‌های شما نبود هرآینه می‌دیدید آنچه را که من می بینم و می شنیدید آنچه را که من می شنوم»
این گفتار حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله به خوبی حاکی از آنکه علّت عدم وصول به کمالات انسانی همانا خیالات باطله ی شیطانیّه و افعال لغو و بیهوده است
منبع: رساله‌ی لب اللّباب، ص38-39
ب-- همچنین در کتاب «راز دل» آیت‌الله سعادت پرور رحمة الله علیه به نقل از استادش می فرماید:
عارف، چون ترک مجاز کرد و چشم دل به هستی مطلق با نمود، به رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم ملحق می شود و به مقام محمود – که آن جا همه حمد و پاکی است- می رسد و اینجاست که نشان «بی یَسمَعُ و بِی یُبصِرُ؛ به من می شنود و به من می بیند» بحار الانوار، ج5، ص207 را پیدا می کند و کأَن این مَحَکی است برای رسیدگان به کمال والای انسانیّت.
منبع : راز دل، ص203
ج-- سپس خداوند ذات آنان را نیز فانی ساخته و اسم و رسم آنان را محو می گرداند و خود در مقام آنان می‌نشیند مقام محمود و لا اسمی و لا رسمی و در آخر رساله توحید آمده است که این برتر از آن است که با لفظی بیان شود و یا اشاره ای بدان شود و حتی اطلاق مقام به آن نیز از روی مجاز است و این همان دری است از مقامات که خداوند بر روی پیامبرش محمد صلی الله علیه و آله و خاندان پاک او گشوده است.
و من می گویم که خداوند سبحان اولیای امت محمد صلی الله علیه و آله را و شیعیان فرزندان او را نیز به این درجات می رساند و روایات بی شماری بر این معنا دلالت دارند.
منبع: مجموعه رسائل(علامه طباطبائی)، ج2، ص116
همچنین رجوع شود به : الانسان و العقیدة، ص260-261، رساله لب اللباب، ص154، الانسان و العقیدة، ص233

  • سید آل علی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی